خرید اینترنتی

نرم افزار موبایل کامپیوتر فیلم لوازم ارایشی لباس لوازم موبایل ساعت و هر چی فکرش رو بکنی

خرید اینترنتی

نرم افزار موبایل کامپیوتر فیلم لوازم ارایشی لباس لوازم موبایل ساعت و هر چی فکرش رو بکنی

ترمز ABS

 

سیستم ترمز ABS بهترین راه برای ایمن ساختن ترمز وسایل نقلیه موتوری با سیستمهای ترمز هیدرولیکی است. این سیستم حاصل عملکرد دقیق مهندسین و کارشناسان فنی و تکنولوژی شرکت ماشین و ابزار استاندارد کره جنوبی به نام KSMT می باشد.  

توضیحات تکمیلی در ادامه مطلب/ 

خرید کنید

حفظ جان راننده و سرنشینان یکی از وظایف مهم صنایع خودروسازی محسوب می شود، اما امروزه به دلیل رقابت در بازار خودرو بسیاری از امکانات، حتی امکانات ضروری را از خودرو کسر نموده تا بر سودآوری و فروش راحت تر آن بیفزایند.متاسفانه دنیای رقابت امروز، بسیار ناجوانمردانه می باشد.
یکی از این امکانات سیستم ترمز خودرو می باشد. در تمامی دنیا یکی از موارد مهم در کیفیت خودرو، سیستم ترمز خودرو می باشد، اما همان طوریکه می دانید بسیاری از خودروهای تولید داخلی از ترمزهای ضعیف و کاملاً غیراستاندارد برخوردار هستند.
شرکت خدماتی بازرگانی سام سپهر مهر، در این راستا نیز اقدام موثری انجام داده است. با ارائه محصولی جدید به نام ABS سیستم ترمز فعلی خودرو را چند برابر قوی تر نموده و از انحراف به هنگام ترمزهای شدید جلوگیری به عمل آمده است.
با توجه به پایین بودن مبلغ این نوع سیستم ترمز، استقبال بسیار فوق العاده از آن صورت گرفته است.
برای اطلاعات بیشتر توضیحات کاملتری در این راستا ارائه داده ایم.


سیستم ترمز ABS بهترین راه برای ایمن ساختن ترمز وسایل نقلیه موتوری با سیستمهای ترمز هیدرولیکی است. این سیستم حاصل عملکرد دقیق مهندسین و کارشناسان فنی و تکنولوژی شرکت ماشین و ابزار استاندارد کره جنوبی به نام KSMT می باشد.

قبل از اینکه در مورد این سیستم، توضیحات بیشتری دهیم، خوب است مختصری در رابطه با ترمز خودرو و سیستمهای ایمنی ترمز مطالبی را حضور شما عرض نماییم.
به طور کلی بیشتر خودروهای داخلی به دلیل سیاست گذاریهای خودروسازان داخلی و ارازانترشدن قیمت ان در بازار از امکانات این خودروها می کاهند. یکی از این موارد نیز که می توان از لزومات اصلی در خودرو تلقی کرد سیستم امنیت ترمز یا همان ABS می باشد.
به طور مثال، خودرو پراید را در نظر بگیریم. این خودرو فاقد سیتم ABS می باشد لذا در سرعت حدود 100 الی 120 کیلومتر در ساعت چنانچه ترمز انجام شود از محل ترمز، خودرو حدود 15 الی 20 متر جلوتر متوقف می گردد که شما می توانید با آزمایشی ساده خط ترمز بجای مانده بر روی آسفالت را اندازه گیری و صحت این موضوع را تایید نمایید. حال این موضوع در برف وباران به دلیل قفل شدن چرخ بیشتر خواهد شد و آمار تلفات و تصادفات به همین دلیل افزایش می یابد چرا که اصلی ترین بخش که ایمن سازی خودرو برای حفظ سرنشینان می باشد، رعایت نشده است.


بیشتر خودورهای مدرن امروزی دارای سیستم ABS می باشند، بطوریکه حتی بسیاری از کشورهای دنیا، استفاده بدون این سیستم ها را ممنوع نموده اند.
در ایران نیز با توجه به آمار بسیار بالای تصادف به دلیل عدم ایمنی ترمز، این نوع سیستم در سال اخیر توسط طرح ارسالی دولت به مجلس پیشنهاد و تصویب شده است، در ذیل متنی از صحبت های دبیر انجمن خودروسازان در خصوص اجباری شدن نصب ABS بر روی خودروها ذکر شده است.

بررسی فنی سیستم ترمز ABS
زمانیکه شما ترمز می نمایید بافشار دادن بر روی پدال ترمز، روغن ترمز را به پشت لنت ترمز بر روی دیسک ،پمپ نموده و فشار حاصل از آن موجب می شود که لنت و دیسک به هم چسبیده شوند و چرخهای خودرو متوقف شوند.اما بدلیل سرعت و حرکت چرخها لنت بر روی دیسک کشیده می شود، در این حالت با وجودترمز کردن شما خودرو تا مسافتی به حرکت خود ادامه می دهد.
برای اینکه قدرت ترمز شما در این حالت بیشتر شودراهی را به شما پیشنهاد میکنیم.
شما می توانید در فاصله های زمانی کوتاه از ترمز اول، پای خود را از روی پدال ترمز برداشته و مجدداً ترمز کنید. به طور ساده تر اینکه بجای اینکه پدال ترمز را از ابتدا تا انتهای متوقف شدن کامل خودرو پایین نگه دارید، چندین مرحله در این فاصلة زمانی ترمز نمایید. این عمل باعث می شود که در هر بار ترمز کردن ،قدرت ترمز از بار قبل قوی تر شود، علاوه بر اینکه از سرخوردن خودرو نیز جلوگیری می نماید.
در این حالت فاصله یا خط ترمز شما کوتاه تر خواهد شد، اما به دلیل استرس و فشار واردشده و دست پاچگی رانندة خودرو در سرعتهای بالا، تمرکز راننده بر این عمل کاهش می یابد.
سیستم ترمز ABS این عمل را در خودرو تسهیل می نماید به طوریکه با فشاردادن پدال ترمز دستگاه ABS بطور اتوماتیک ومنظم و خودکار روغن را به پشت ترمز پمپ کرده و این عمل را تا زمانیکه شما پدال ترمز را نگه داشته اید تکرار می شود.
بیشتر خودورهای مدرن امروزی دارای سیستم ABS می باشند، بطوریکه حتی بسیاری از کشورهای دنیا، استفاده بدون این سیستم ها را ممنوع نموده اند.

در ایران نیز با توجه به آمار بسیار بالای تصادف به دلیل عدم ایمنی ترمز، این نوع سیستم در سال اخیر توسط طرح ارسالی دولت به مجلس پیشنهاد و تصویب شده است در ذیل متنی از صحبت های دبیر انجمن خودروسازان در خصوص اجباری شدن نصب ABS بر روی خودروها ذکر شده است.


نصب ترمز ABS اجباری می شود


1388
به گزارش خبرخودرو ، دبیر انجمن خودروسازان در خصوص اجباری شدن نصب ABS بر روی خودروها اظهار داشت: جلسات کمیته ناوگان در محل موسسه استاندارد و تحقیقات ایران هر ماه برگزار می شود که طی یکی از جلسات اخیر آن و با حضور آقای برزگری،معاون نظارت بر اجرای استاندارد، و آقای ناظمی اردکانی، رئیس موسسه استاندارد، و انجمن خودروسازان، موضوع نصب ABS بر روی خودروها مطرح شد.
احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در توضیح طرح ترمزABS گفت: پس ازبحث های مفصلی که انجمن نسبت به ارائه گزارش در کمیته ناوگان اقدام کرد؛ مصوبه کمیته این بود که از اول برنامه پنجم توسعه، کلیه خودروهای جدیدی که تولید می شود بایستی مجهز به سیستم ترمز ABS باشند که این موضوع، تحت نظارت و کنترل موسسه استاندارد قرار می گیرد.
نعمت بخش در خصوص اجباری بودن نصب ترمز ABSو AIR BAG گفت: نصب ترمز ABS و AIR BAG در هیچ جای دنیا، استانداردی اجباری نیست و فقط یک آپشن است. خودروسازان ما هم مانند خودروسازان سایر کشورهای صنعتی باید امکان نصب آن ها را در خودروهای جدید خود به وجود بیاورند تا اگر مشتری درخواست کرد، امکان نصب آن وجود داشته باشد.
وی در پایان با اشاره به موضوع کیسه هوا گفت: در کمیته ناوگان، موضوع کیسه هوا نیز مطرح شد که از اول برنامه پنجم، کلیه خودروهای جدید ِ تولیدی، امکان نصب AIR BAG را به عنوان یک آپشن داشته باشند. در واقع از ابتدای برنامه پنجم، نصب ترمز ABS برای خودروهای جدید- علی رغم این که در دنیا اجباری نیست - اجباری می شود ولی در مورد AIR BAG امکان نصب آن باید در طراحی خودرو مد نظر
قرار گرفته باشد تا بسته به نظر مشتری انجام شود.

مزایای استفاده از سیستم ABS

1 ) نصب سریع و آسان بر روی کلیة خودروها اعم از سواری ها و وانت
2 ) توقف سریع با کاهش فواصل خط ترمز
3 ) طولانی تر شدن دامنة ترمز
4 ) بهبود کنترل فرمان
5 ) سهولت کار با پدال ترمز
6 ) کاهش پوسیدگی سیستم ترمز
7 ) عمر بیشتر مدار ترمز با فرسودگی و پاره گی کمتر
8 ) رانندگی با اطمینان و حفظ ایمنی مسافران
9 ) کاهش تصادفات و جراحات و شکایات

نصب سیستم ABS چه مزیتی دارد ؟
1 ) سیستم ترمز ABS، به راننده این امکان را میدهد که بدون لغزش و یا لیز خوردن در جاده های پرپیچ و خم اتومبیل خود را کنترل کند.
2 ) بصورت اتوماتیک بخشهای مختلف ترمز را تنظیم می کند. بنابراین هم فشار ترمز را ثابت نگه می دارد و هم به اندازه فشار ممکن در هر ثانیه تاثیرگذار است.
3 ) از قفل کردن در هنگام توقف ناگهانی جلوگیری می کند.


عملکرد سیستم ترمز ABS در مسیرهای مختلف

1 ) در مسیرهای پرپیچ و خم، قابل کنترل بدون لغزش
2 ) در مسیرهای لغزنده، ایمن ترین و موثرترین عملکرد ترمز
3 ) در مسیرهای برفی و یخ زده، با لاستیک یخ شکن موثرترین سیستم است.
4 ) در سرعت بسیار زیاد، افزایش میزان کنترل فرمان و کاهش لغزش

نکات ایمنی
با این که سیستم ترمز ABS دارای ایمنی بالایی است ولی وجود آن در خودرو نباید باعث تخلفات رانندگی به خصوص سرعتهای غیرمجاز و رعایت نکردن فاصله ایمنی شود، به عبارت دیگر بهره مندی از سیستمهای ایمنی به معنای نادیده گرفتن ایمنی نیست. انجام تغییرات شخصی در خودرو ( مثلاً ترمز، بدنه ها و یا چرخها ) میتواند بر عملکرد سیستم ABS اشکال وارد کند، ضروی است که نصب این دستگاه حتماً بایستی توسط افراد متخصص انجام گردد و پس از نصب حتماً هواگیری های لازم برای روغن انجام شود.

طریقة نصب سیستم ترمز ABS
نصب این دستگاه بسیار آسان می باشد و اما به دلیل تخصصی بودن آن حتماً بایستی توسط مکانیک انجام شود. همانطوریکه در تصاویر نیز نشان داده شده است شما پمپ روغن ترمز را مشخص می نمایید معمولاً دو خروجی برای انتقال روغن به چرخهای جلو و عقب تعبیه شده است.
در این حالت شما بایستی دو دستگاه استوانه ای ABS را یکی بر روی یک خروجی از پمپ و دیگری را بر روی خروجی دوم نصب نمایید سپس روغن در محفظه ای استوانة ABS پر می شود آنگاه پیچ تنظیمی در بالای ABS تعبیه شده است که با باز کردن هوای داخلی دستگاه را خارج می کنیم، اصطلاحاً هواگیری می کنیم. البته در این حالت قطعاً بایستی مقداری روغن در مخزن پمپ روغن اضافه شود که روغن ورودی در ABS و نیز روغنهایی به هدر رفته در هنگام هواگیری جبران شود.
نکته : حتماً متخصص و مکانیک نصاب دستگاه، بایستی هواگیری روغن را در چرخها نیز انجام دهد.

توضیحات نصب به صورت تخصصی
برای سهولت و راحتی نصب سیستم ترمز ABS محل نصب آنرا مجاور سیلندر اصلی ترمز تعبیه کرده اند.
مرحله اول : قطعات ترمز ABS را کنترل کنید.
مرحله دوم : کانال سیستم ترمزهای هیدرولیک که از سیلندر اصلی نشات گرفته را قطع کنید.
مرحله سوم : هر دو قسمت را به سیلندر اصلی وصل کنید و با ابزار و دست لوله های ارتباطی سیستم های ترمز را محکم به هر دو قسمت ببندید.
مرحله چهارم : با نصب هر دو واحد ( هر دو قسمت ) اطمینان حاصل کنید که آنها از بقیة اجزا مشخص و مجزا هستند.
مرحله پنجم : سیستم ترمز هیدرولیک را هواگیری کنید چنانچه کمپرسور ترمزهای برقی اتومبیل خالی از هوا بود از کارکرد موتور اطمینان حاصل کنید.

مرحله ششم : پس از هواگیری سیستم هر دو قسمت و کلیة وسایل دیگر را کاملاً خشک کنید . هنگامیکه با یک دستمال تمیز و خشک سیستم را کنترل می کنید از شخص دیگری بخواهید پدال ترمز را گرفته و رها کند.
مرحله هفتم : سطح روغن ترمز را کنترل کنید ( مخزن روغن ترمز ) و چنانچه لازم بود به آن اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که پدال ترمز بیش از حد نرمال و طبیعی پایین نمی رود، در غیر این صورت سیستم به طور صحیح نصب نشده است و حتماً باید از مرحلة اول شروع به کار نمایید.
توجه : چنانچه چراغ صفحه مدرج ترمز در هنگام نصب ترمز روشن شد باید پس از مرحلة پنجم خاموش شود. هشدار ! کلیه دستورالعمل ها باید با دقت لازم الاجرا شود. تمامی اجزا به سیستم ترمز، پدال ترمز، سیلندرهای اصلی و چرخها و آج لاستیک ها باید بازرسی و کنترل شود و کلیة نکات ایمنی باید کاملاً رعایت شوند.


ABSنگاهی اجمالی و تخصصی بر سیستم ترمز

عیب عمده ترمزهای معمولی این است که راننده نمی تواند مقدار گشتاور ترمز اعمال شده بر چرخ ها را دقیقا کنترل نماید و چنانچه اطلاع دقیقی از شرایط جاده نداشته باشد، فشرده شدن بیش از حد پدال ترمز، باعث قفل شدن چرخ ها خواهد شد. با قفل شدن چرخهای خودرو علاوه بر اینکه کمترین مسافت تا توقف کامل بدست نمی آید، پایداری جانبی خودرو نیز از دست رفته و خودرو به راحتی از مسیر خود منحرف می گردد.
سیستم های ترمز ضد قفل تحت هرگونه شرایط جاده ای از قفل شدن چرخهای خودرو جلوگیری میکنند.
با بکارگیری چنین سیستمی در خودرو یک راننده غیر ماهر می تواند بدون اینکه توجهی به شرایط جاده داشته باشد، پدال ترمز را فشار دهد و فشار سیال ترمز به گونه ای تنظیم کند که ضمن حداقل شدن مسافت توقف، پایداری جانبی خودرو نیز حفظ گردد. سیستم ترمز یک سیستم غیرخطی و با پارامترهای متغیر با زمان می باشد.
چنین سیستمی را نمی توان با هر روشی به طور مطلوب کنترل کرده و نتایج بهینه ای را ارائه داد. از روش های مناسب در رابطه با کنترل سیستم مذکور می توان به روش های کنترل هوشمند اشاره نمود. از جمله روشهای کنترل هوشمند کنترل فازی و کنترل عصبی هستند که نتایج مطلوبی را ارائه می دهند. اگر شما هم رانندگی در روزهای برفی و بارانی را تجربه کرده اید، حتماً به خوبی می دانید هدایت خودرو در جاده های لغزنده بخصوص زمان توقفهای ناگهانی، تا چه حد مشکل و دردسر ساز و البته در بسیاری از موارد، غیر ممکن است.
در چنین مواقعی به دلیل قفل شدن چرخها، خودرو بر سطح لغزنده خیابان همچنان به حرکت ادامه میدهد، به طوریکه علاوه بر افزایش زمان توقف، کنترل آن نیز مشکل خواهدشد. آمار هم نشان می دهد بخش عمده ای از تصادفات جاده ای مربوط به همین نقص فنی در سیستم ترمزهاست. تلاش متخصصان برای رفع این نقیصه، منجر به پدیدآمدن ترمزهای ضدقفل یا همان سیستم معروف ABS شده است، ترمزهایی که به دلیل عملکرد منحصر به فرد و کارآیی بالای خود، به سرعت جایگزین سیستم های رایج امروزی می شوند و پیش بینی میشود تا چند سال آینده شاهد بکارگیری آنها در بیشتر وسایل نقلیه باشیم. بهتر است کمی دربارة قوانین حرکت بحث کنیم. هنگامی که سطحی روی سطحی کشیده میشود بین دوسطح نیرویی مخالف در حرکت است که به آن نیروی اصطکاک لغزشی گفته می شود. در موقع ترمز گرفتن اصطکاک سطح جاده با لاستیک خودرو است که باعث متوقف شدن خودرو می شود. این نوع اصطکاک را اصطکاک غلتشی می نامند. نیروی مقاوم اصطکاک غلتشی بیشتر از نیروی مقاوم تولیدشده در اصطکاک لغزشی می باشد و این مهمترین امر در طراحی ترمزهای ABS است.  

خرید کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد